W dzisiejszych czasach problem ekologii jest niezwykle istotny. Dlatego postanowiłam nawiązać do tego zagadnienia wraz ze swoimi uczniami. Proponuję więc konspekt lekcji z języka polskiego w kl. I gimnazjum na podstawie utworu Jana Twardowskiego pt:,, Świat"
Konspekt lekcji z języka polskiego w kl. I gimnazjum – na podstawie wiersza J. Twardowskiego ,, Świat’’
Temat: Świat jako dar obrazów, zapachów i dźwięków, czyli poezja o naszej Ziemi.
Cele:
- poznanie pojęć związanych z ekologią - umiejętność przekonywującego argumentowania - umiejętność odczytywania intencji autora - wykonywanie ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych
Metody:
- burza mózgów - dyskusja - praca z tekstem - ćwiczenia słownikowe
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne: wyeksponowany ,, Kącik przyrodniczy’’ – z hasłem ekologicznym:
,, Ziemia nasza jest cudownym miejscem zamieszkania. Człowiek powinien być królem przyrody, natomiast w żadnym wypadku rabusiem’’
oraz wierszem M. Klubowicz ,, Spowiedź z piątego przykazania’’, 6 listków z napisem ,, za aktywny udział w lekcji’’, eksponaty przyniesione przez uczniów do kącika, słowniki, plansze, teksty literackie
Przebieg zajęć:
1. Nawiązanie do kącika przyrodniczego – obejrzenie wystawki o tematyce ekologicznej ( rysunki, plakaty, hasła, książki, widokówki itd. )
2. Zapisanie tematu lekcji.
3. Odczytanie wiersza J. Twardowskiego ,, Świat”
a) określenie pojęcia ,, świat’’ ( na tablicy )
świat: zwierzęta, rośliny, ludzie, przedmioty, przeżycia człowieka…
b) podkreślenie wśród wyrazów zapisanych na tablicy tych, które odnoszą się do świata w wierszu:
barwny, szary, różnorodny, monotonny, piękny, brzydki, niezwykły, przeciętny, ciekawy, nudny, radosny, smutny, tajemniczy, podarowany, narzucony, przyjazny, groźny…
4. Wykonywanie ćwiczeń słownikowych:
a) szukamy wyrazów bliskoznacznych do słowa przyroda – natura, środowisko, zieleń, przestrzeń nas otaczająca…
b) wyjaśniamy znaczenie związków frazeologicznych: wybryk natury – na łonie natury – w zgodzie z naturą – dziecko natury –
5. Próba dyskusji na temat znaczenia i ochrony środowiska – pod kierunkiem nauczyciela uczniowie przedstawiają własne opinie i starają się je uzasadnić, co kończy się wnioskiem podsumowującym ( przykład ):
Cywilizacja jest potrzebna. Dzięki niej życie staje się wygodniejsze, a praca lżejsza i bardziej bezpieczna. Jednak należy dbać o środowisko naturalne, bo jeśli zniszczymy przyrodę – zniszczymy samych siebie.
6. Wprowadzenie pojęcia: ekologia – nauka badająca wzajemne powiązania między organizmami a otaczającym je środowiskiem
Wyrazy pokrewne: ekologiczny, ekolog, ekologicznie, proekologiczne, tereny ekologiczne, opieka ekologiczna, oddziaływać ekologicznie, wychowanie proekologiczne, działania proekologiczne…
7. Analiza wiersza Marty Klubowicz ,, Spowiedź z piątego przykazania” – ustalenie, w jaki sposób można chronić środowisko: - budowa oczyszczalni ścieków - utylizacja śmieci - ochrona lasów i sadzenie nowych drzew - wykorzystanie odpadów jako surowców wtórnych - zakładanie filtrów na kominy fabryk…
8. Praca w sześciu grupach – opracowanie propozycji zadośćuczynienia przyrodzie
NASZA SPOWIEDŹ Z PIĄTEGO PRZYKAZANIA: · · · ·
9. Wręczenie listków sześciu najaktywniejszym uczniom – ekologom.
10. Praca w domu
Zastanów się, co Ty możesz zrobić dla ochrony środowiska i przedstaw swoje przemyślenia w dowolnej formie stylistycznej ( list, opowiadanie, dialog…)
Opracowała:
Jadwiga Wojtkiewicz Gimnazjum w Janówce |